Välj en sida

Ja, vanlig alldaglig motion kan boosta din självkänsla, men den kan också förstöra den.

Om man nu tar den dåliga nyheten först, så tänker jag mig en person som kanske börjar träna på gym, går med i en löpargrupp eller egentligen vilken motionsform som helst. Du kanske är nybörjaren som känner att det är dags att börja ändra sina vanor. Har du fel inställning så finns risken att du börjar jämföra dig själv med människor runt omkring dig i din lilla grupp. Du kanske ser muskelbyggarnas spelande muskler framför spegeln. Ser de mer erfarna löparna dra iväg som gaseller redan innan du hunnit hundra meter. I det läget är det kanske svårt att inse att motion kan boosta din självkänsla.

Men det handlar så mycket om din egen inställning. Varför vill du motionera? Vad var det som fick dig att ta det steget? Kanske var det för att slippa drabbas av sjukdomar och besvär som jag pratade om i mitt förra inlägg? Kanske var det bara för att du hört att motion får dig att må bättre? Vilken anledning det nu må vara, så kan du börja se ditt beslut som något att vara stolt över. Du har tagit tag i något du själv vill förändra. Du gick till gymmet eller till löppasset som du planerat. Fantastiskt! Varje steg du tar i rätt riktning är något att fira. Sträck på dig när du är på väg hem från passet. Tänk igenom hur det kändes. Kanske fick du spykänslor av att det var tungt, eller så var du tvungen att stanna och hämta andan för att backen var för lång. Men det visar ju bara att du tog i! Och visst är väl den skönaste fasen av ett träningspass när det är över, och man känner sig nyduschad och fräsch?

Och det här gäller ALL form av motion. Promenad med hunden, en cykeltur i solskenet eller en tur i skogen. Använd varje tillfälle att se dessa stunder som något stärkande, inte bara för kroppen. Nästa gång kan du själv stå framför din egen spegel och se att du faktiskt ser lite bättre ut än innan. Lite piggare, lite längre, lite yngre 🙂

Pin It on Pinterest

Share This