Välj en sida

Har man en skidbacke i närheten så är det ett perfekt ställe för en ordentlig genomkörare av hela kroppen. Här hos oss finns det en liten backe som vi kallar Joebacken (Edhsbacken) med dryga 100 meters höjdskillnad. Det kanske inte låter mycket, men ligger dom höjdmetrarna på en sträcka av 370 meter, så känns det. Och en tanke jag hade under dagens pass (innan jag blev för trött för att tänka), var att det här är en aktivitet som verkligen ger större delen av kroppen aktivering. Det kan ju också vara en lämplig aktivitet för den som av olika anledningar inte kan springa, men ändå vill ha ett rejält utomhuspass.

Det här är vad du tränar under ett stavgångspass i backe:

  • Ben
  • Fötter
  • Bål
  • Mage
  • Armar
  • Lungor
  • Hjärta
  • Huvud

Per-Erik Olsen
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Blogger
Den sistnämnda punkten får sin beskärda del på slutet när hela kroppen skriker STOPP, men någon i huvudet säger åt en att inte ge upp. Du är snart uppe! Så jag tycker att den egna motivationsförmågan får sitt också.  Hur många andra aktiviteter kan erbjuda så bra styrketräning kombinerat med rejäl konditionsträning?

Pin It on Pinterest

Share This