Välj en sida

Idag är mitt inlägg lite mer personligt an vanligt. Det är något som drabbar människor av alla kategorier och med alla typer av arbete, så det är inget specifikt för oss som jobbar hemifrån. Under vissa perioder har jag som så många andra svårt att få en bra sömn. Så det har blivit några olika försök för att förbättra situationen. Eftersom jag gillar ljudböcker och har en tjänst på min telefon som erbjuder obegränsat med ljudböcker, så tänkte jag att jag skulle kolla upp om det fanns något bra mot just sömnproblem.

Det fanns faktiskt en hel del att välja på, men jag fastnade för en som inleddes med beskrivningen: ”Har du också en trave halvlästa självhjälpsböcker på nattygsbordet?” Det kändes som en fråga som var ställd just till mig, så jag tänkte ge den en chans. Boken hette ”En CD mot sömnbesvär” av Kerstin Jeding.

Efter lite inledande prat kring sömnproblem i allmänhet så kom ett avsnitt som handlade om vilka faktorer man själv kan förbättra för att slippa sina sömnproblem. Det var saker som att se till att ens sovrum var mörkt och hade rätt temperatur, motion, regelbundna tider mm. En lista med punkter som jag snabbt insåg att jag inte kunde göra något åt. Jag uppfyllde redan alla dessa kriterier. Så jag började fundera på om min definition av sömnproblem verkligen var just sömnproblem.

Eftersom jag redan letat bland ljudböckerna så visste jag att det också fanns ”En CD mot oro” av samma författare. OK, kan ju inte skada att lyssna på den en stund och se om det kan vara något som berör mig. Och visst! Även om jag inte upplever mig själv som en orolig människa så visade det sig att just det problem jag upplever, dvs att jag vaknar på natten av att min hjärna försöker lösa allt från kluriga problem till enklare vardagsbryderier medan jag sover, fanns beskrivet. Och den korrekta definitionen i boken löd faktiskt ”ältande” och det kan jag ju hellre hålla med om.

En sak som jag direkt fick lära mig, var att det inte går att stänga av hjärnans arbete. Kanske en positiv sak egentligen! Men det innebär att det i längden inte lönar sig att försöka hitta distraktioner för att få verksamheten att lugna sig. Den egentliga lösningen till att slippa lösa problemen under natten är dels att lägga ner lite mer tid på problemlösning under ens vakna tid, och dels lära sig hantera ”ältandet” Anledningen till att det bildas ett ältande är att en tanke föder en annan som föder en annan och så vidare. Så det handlar om att acceptera att tanken dyker upp och lära sig att parera så att det stannar vid en tanke och inte drar vidare. Ett bra sätt att lära sig nå och behålla fokus är att jobba med övningar som innebär en bättre närvaro. Mindfulness nämndes i boken, och det är något som jag också upplevt som positivt.

Jag vet att det är fler än jag som upplever det här problemet, och det kan många gånger komma av att man har dagar fyllda av spännande aktiviteter och arbetsuppgifter, men för att allt ska fungera så är det viktigt att lära sig att hantera den aktiva hjärnan. Personligen tycker jag också att det är viktigt att se det här som något positivt för att inte bygga på ”ältandet” med ett inslag av ångest inför att man inte kan slappna av. Jag kan rekommendera boken 1 CD mot oro av Kerstin Jeding, men också en bra bok av Ola Schenström som heter Mindfulness i vardagen.

Dela gärna med dig av det här inlägget till andra som har samma problem och upplevelser och lämna gärna en kommentar om dina egna erfarenheter.

photo credit: ~Brenda-Starr~ via photopin cc

Pin It on Pinterest

Share This