Välj en sida

De flesta som är intresserade av marknadsföring på Internet, är också med i grupper som fullkomligt översvämmas av olika affärsmöjligheter och produkter. Allt inom affiliate och MLM marknadsförs väldigt aggressivt. Men ger det resultat? Knappast! Visst finns det dom som klickar på en länk som verkar intressant, men dom flesta som hittat dit, har redan sin egen affärsmöjlighet och är ute för att marknadsföra den. Lite rundgång kan man tycka.

Men man säger ju att Facebook är en enorm marknad att visa upp sig på. Hur ska man då gå tillväga?

Ett sätt är förstås att använda sig av betald annonsering, PPC. Men det kan in många fall kosta rätt mycket, och kan vara lite frustrerande eftersom Facebook inte direkt gillar det som har med MLM att göra. (vilket är lite konstigt i sig, för en bransch som funnits i årtionden). Men det jag tänkte nämna är faktiskt ett sätt som inte kostar dig annat än lite tid.

Hur ser den vanlige Facebookanvändaren ut? Jo det är en person som använder Facebook för att:

  • – Bli road
  • – Vara social
  • – Dela och ta del av åsikter
  • – Utveckla sina intressen
  • – men INTE där för att bli påprackad något man inte söker efter
  • – INTE där för att bli utsatt för mängder med förslag, events mm.

Men om du nu hade varit en potentiell kund, då hade situationen varit en annan. Du hade varit en person som faktiskt söker på nätet efter sidor efter något som kan:

  • – Lösa ett problem du har
  • – Ger dig den information du söker
  • – Söker efter något du verkligen tänkt köpa, och alltså inte har något emot att få ett specifikt erbjudande.

Som synes så är de här två individerna inte helt i fas med varandra. Men hur ska jag då få en Facebookbesökare att köpa något av mig, eller gå med i mitt MLM-företag?

Jo, man måste ta sig tid att bygga upp sin affär i några steg. Det innebär att det kan ta något längre tid än för den som bara sprutar ur sig länkar och vackra ord om hur man blir rik på 6 månader, men sannolikheten för att lyckas blir så mycket högre. Tänk i de här banorna:

  1. Skapa dig en STOR och lojal krets av människor som följer din Facebooksida. Du bygger upp ett förtroende genom att publicera sådant som dessa människor verkligen VILL hitta på Facebook. Det ska vara roligt, gripande, stimulerande, uppmuntrande eller till och med små tips som löser vardagliga problem. Kort sagt sådant som dina vänner gillar och gärna delar med sig till sina vänner. På så sätt växer antalet människor som följer dig. 
  2. Nästa steg är faktiskt att få dessa människor att LÄMNA Facebook. Du ska på något sätt få dom att registrera sig för din autoresponderlista. Det är den som är själva nyckeln till dina kommande affärer. Du marknadsför till såna som fått ett förtroende för dig, och tar del av de email du sänder till din lista. 

Så i korthet handlar det om följande: Använd Facebook för att komma i kontakt med så många människor du någonsin kan genom din företagssida eller grupp. Skapa ett förtroende och erbjud något i utbyte för deras mailadress och bygg upp din prospectlista.

Jag återkommer med fler tips hur man snabbare kan öka “gilla”-antalet, hitta lämpligt innehåll till sin sida mm. Gillar du det här du redan sett, dela gärna med dig av artikeln till dina vänner.

 


 

Pin It on Pinterest

Share This